زمینه و هدف:نوجوانی با تغییرات سریع، نظیر تغییر در ساخت و روابط خانوادگی، ترک خانواده، افزایش مشکلات اجتماعی و تحصیلی همراه است و به همین دلیل، خودکشی در این سن نسبت به سنین دیگر از بالاترین شیوع برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر پیشبینی گرایش به خودکشی بر اساس الگوها و مرزهای ارتباطی در دانشآموزان بود. روش بررسی:پژوهش حاضر توصیفیازنوعهمبستگیبود. جامعۀ آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان مدارس دورۀ دوم متوسطۀ شهر اردبیل مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-1395 بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 432 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که پرسشنامهی 400 دانشآموز قابل تحلیل بود. برای جمعآوری دادهها از فرم کوتاه مقیاس الگوهای ارتباطی خانواده، پرسشنامۀ تجدیدنظر شدۀ خودکشی، و مقیاس مرزهای ارتباطی خانواده استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافتهها:بین الگوهای ارتباطی خانواده با میانگین (انحراف معیار) 1/37 (9/5) و از مرزهای ارتباطی، مرز بهنجار با میانگین (انحراف معیار) 1/11 (8/2)، به ترتیب با (31/0-=r) و (23/0-=r) با گرایش به خودکشی با میانگین (انحراف معیار) 7/7 (8/4) همبستگی منفی معنیداری نشان داد (01/0>P). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 44 درصد از کل واریانس گرایش به خودکشی در دانشآموزان بر اساس الگوهای ارتباطی و مرزهای ارتباطی قابل پیشبینی است (01/0>P). نتیجهگیری: به نظر میرسد الگوها و مرزهای ارتباطی خانواده تا حدود متوسطی قادر به پیشبینی و تبیین گرایش به خودکشی میباشند و میتوانند آن را پیشبینی کنند.
kiani Chalmari A, Honarmand P, Khakdal S. Predicting Suicide Tendency Based on Family Relationship Patterns and Boundary in Students
. IJEC 2017; 1 (2) :56-66 URL: http://ijec.ir/article-1-52-fa.html
کیانی چلمردی احمدرضا، هنرمند پژمان، خاکدال سعید. پیشبینی گرایش به خودکشی در دانش آموزان بر اساس الگوها و مرزهای ارتباطی خانواده. نشریه ایرانی مراقبت اورژانس. 1396; 1 (2) :56-66