تریاژ پیشبیمارستانی: آگاهی، آمادگی و عملکرد دانشجویان پرستاری در مواجهه با حوادث غیرمترقبه
|
حمید حیدرزاده ، هادی حسنخانی ، عباس داداش زاده ، اسکندر فتحی آذر ، سیما مقدسیان ، حمیدرضا حریریان* |
دانشگاه علوم پزشکی تبریز |
|
چکیده: (4002 مشاهده) |
زمینه و هدف: با توجه به موقعیت جغرافیایی و حادثهخیز بودن کشورمان، نقش پرستاران در شرایط بحرانی به عنوان پرجمعیتترین گروه در میان پرسنل پزشکی دارای اهمیت بسیار است. در این راستا مطالعۀ حاضر با هدف تعیین سطح آگاهی، آمادگی و عملکرد دانشجویان پرستاری دانشکدۀ پرستاری و مامایی تبریز در مواجهه با حوادث غیر مترقبه انجام شد.
روش بررسی: در یک مطالعۀ توصیفی مشاهدهای در سال 1395، با استفاده از نمونهگیری آسان سطح آگاهی، آمادگی و عملکرد 41 دانشجو دانشکدۀ پرستاری و مامایی با استفاده از پرسشنامه (مشتمل بر سه بخش فردی، تعیین آگاهی و آمادگی) و چک لیست نحوۀ عملکرد بررسی شد. روایی این پرسشنامهها و چک لیست با روایی محتوا و پایایی بازآزمون تأیید شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین و انحراف معیار آگاهی و آمادگی دانشجویان به ترتیب 51/2±85/21 و 90/91±78/609 بود که نشاندهنده آگاهی متوسط (51 درصد) و آمادگی خوب (60 درصد) دانشجویان جهت تریاژ پیش بیمارستانی میباشد. میانگین و انحراف معیار مدت زمان تریاژ 86/3±24/11 دقیقه و همچنین فراوانی و درصد تریاژ صحیح (53/48)199 و تریاژ ناصحیح (47/51)211 ( شامل تریاژ بالا (21/11)46 و تریاژ پایین (24/40)165 بود که در حیطۀ عملکرد تریاژ پیش بیمارستانی مشارکت کنندگان دارای عملکرد ضعیف (نزدیک 52 درصد از دانشجویان) بودند.
نتیجهگیری: مشارکت کنندگان آگاهی و آمادگی متوسط و خوبی جهت تریاژ پیش بیمارستانی داشتند و لیکن عملکرد ایشان در مواجهه با حوادث غیر مترقبه ضعیف و نامطلوب بود. لذا دورههای آموزش پرستاری بحران، با تأکید بر آموزشهای نوین و عملی، همچون شبیه سازی پیشنهاد میشود. |
|
واژههای کلیدی: آگاهی، آمادگی، عملکرد، دانشجویان پرستاری، حوادث غیر مترقبه |
|
متن کامل [PDF 533 kb]
(2050 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/1/20 | ویرایش نهایی: 1397/6/31 | انتشار: 1396/6/24
|
|
|
|