TY - JOUR JF - ijecir JO - IJEC VL - 1 IS - 1 PY - 2017 Y1 - 2017/9/01 TI - Food related emotions between normal- weight and overweight adolescents in Mashhad: an education and care urgency TT - مقایسه هیجانات مرتبط با غذا بین نوجوانان دارای وزن طبیعی با نوجوانان دارای اضافه وزن شهر مشهد: فوریت مراقبت و آموزش N2 - زمینه و هدف: بروز اضافه ‌وزن و چاقی در میان کودکان و نوجوانان در حال افزایش است. اضافه وزن در نوجوانی اثرات متعددی در سلامت افراد می‌گذارد و یکی از فوریت‌های‌های مراقبت و آموزش در کودکان و والدین محسوب می‌شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مقایسه هیجانات مرتبط با غذا بین نوجوانان دارای وزن طبیعی و نوجوانان دارای اضافه وزن در شهر مشهد انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی مقایسه‌ای 253 نفر از دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر مشهد به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب و شاخص توده ‌بدنی آن‌ها تعیین شد. جهت تعیین رفتارهای مرتبط با خوردن، از پرسشنامه هلندی رفتارهای مرتبط با خوردن استفاده شد. سپس از شرکت‌کنندگان خواسته شد احساساتشان را نسبت به 24 تصویر غذا با یک مقیاس 5 نمره‌ای در قالب 10 کلمه نمره‌گذاری نمایند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS Ver. 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: شدت هیجانات مثبت نسبت به غذاهای مضر در نوجوانان با اضافه وزن، بیشتر از نوجوانان با وزن طبیعی (046/0P=) و شدت هیجانات منفی نسبت به غذاهای مفید در نوجوانان با اضافه وزن، بیشتر از نوجوانان با وزن طبیعی بود (048/0P=). همچنین شدت ارتباط بین هیجانات خوردن و رفتارهای خوردن در گروه های جنسیتی تفاوت داشت. بیشترین شدت ارتباط بین محرکات خارجی غذا خوردن و رفتارهای خوردن در گروه پسران با اضافه وزن (043/0=P و 77/0=r) و بیشترین شدت ارتباط بین احساسات خوردن با رفتارهای خوردن در گروه‌های دختران با اضافه وزن (048/0=P و 74/0=r) و پسران با اضافه وزن مشاهده شد (041/0=P و 66/0=r). نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که نوجوانان دارای اضافه وزن هیجانات مثبت بیشتری نسبت به غذاهای مضر و هیجانات منفی بیشتری نسبت به غذاهای مفید داشتند SP - 12 EP - 21 AU - Barati, Fatemeh AU - SepehriNia, Mansoureh AU - Sanaee, Neda AU - Sadegh Nezhad, Malihe AD - Shahid Beheshti Medical University KW - Emotion KW - Food KW - Overweight KW - Adolescent UR - http://ijec.ir/article-1-28-fa.html ER -