%0 Journal Article %A rashid, Sajjad %A kiani Chalmari, Ahmadreza %A yeganeh, narges %A Zeinaddini, saed %T The relationship between Death Anxiety, Mattering, Perceived Burdensomeness and Thwarted Belongingness with Suicidal Behavior in college students (The Interpersonal-Psychological Theory for suicide) %J Iranian Journal of Emergency Care %V 1 %N 1 %U http://ijec.ir/article-1-26-fa.html %R %D 2017 %K suicide, mattering, perceived burdensomeness, thwarted belongingness, the interpersonal-psychological theory, %X زمینه و هدف: هر سال تقریباً یک میلیون نفر در سرتاسر جهان بر اثر خودکشی می‌میرند که این باعث شده است خودکشی به عنوان یک فوریت مهم پزشکی در آید. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطۀ اضطراب مرگ، اهمیت داشتن، تعلق‌پذیری خنثی و احساس بار بودن با افکار و اعمال خودکشی در دانشجویان می‌باشد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- همبستگی، 331 نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از تصویب طرح در معاونت پژوهشی دانشگاه، داده‌های مطالعه با استفاده از ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه نیازهای بین فردی، اهمیت داشتن، اضطراب مرگ و مقیاس تجدیدنظر شدۀ رفتارهای خودکشی در یک مرحله گردآوری شد. داده‌ها توسط شاخص‌های آمار توصیفی، تحلیل همبستگی پیرسون، ضریب تفکیکی، رگرسیون چند متغیره و با استفاده از نرم‌افزار SPSS ver. 22 تحلیل شدند. یافته‌ها: حاکی از وجود ارتباط بین احساس تعلق پذیری خنثی و ادراک بار بودن با افکار و اعمال خودکشی در دانشجویان بود، اما ادراک بار بودن توانایی تبیین و پیشبینی قوی‌تری را در قیاس با تعلق‌پذیری خنثی برای افکار و اعمال خودکشی دارا بود. همچنین بین مولفه اهمیت داشتن و افکار و اعمال خودکشی رابطۀ منفی و معنی‌داری وجود داشت، اما با کنترل مولفه‌های نیازهای بین فردی از طریق همبستگی تفکیکی، این رابطه ناپدید شد. نهایتاً هیچ رابطۀ معنی‌داری بین اضطراب مرگ با افکار و اعمال خودکشی و احساس بار بودن و تعلق‌پذیری خنثی یافت نشد. نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که نظریۀ بین فردی- روانشناسی خودکشی تا حدود متوسطی قادر به پیش‌بینی و تبیین افکار و اعمال خودکشی می‌باشد و می‌توان در خودکشی عوامل مرتبط با روابط میان فردی را موثر دانست. %> http://ijec.ir/article-1-26-fa.pdf %P 32-42 %& 32 %! %9 Research %L A-10-49-1 %+ %G eng %@ 9 %[ 2017