آمادگی بالینی و رضایت کارورزان پزشکی بخش اورژانس مرکز آموزش و درمانی آیتالله موسوی دانشگاه علوم پزشکی زنجان،1394
|
نیره گرجانی* ، هوشیار مولایی ، رمضان فلاح ، بهاره مشهدی زاده ، علیرضا خالقی خرمی |
دانشگاه علوم پزشکی زنجان |
|
چکیده: (4082 مشاهده) |
زمینه و هدف: آموزش دانشجویان پزشکی در رابطه با مدیریت بیماران اورژانس و چگونگی عملکرد آنان در شرایط مختلف اورژانس اهمیت حیاتی دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر آموزشهای بخش طب اورژانس در ارتقاء آمادگی بالینی و رضایت کارورزان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال1394 انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-مقایسه ای بود که ۵۶ نفر از کارورزان پزشکی در دوره یک ماهه طب اورژانس در مرکز آموزش و درمانی آیتالله موسوی مورد بررسی قرار گرفتند. کارورزان در این دوره یک ماهه در کلاسهای نظری و کارورزی در بخشهای اورژانس حضور پیدا کردند. آمادگی بالینی و رضایت آنها از کارورزی قبل و بعد از دوره با ابزارهای یکسان مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج حاصله باهم مقایسه شد. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط سه نفر از متخصصان طب اورژانس دانشگاه انجام گردید و برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که حدود 82 درصد بدست آمد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T زوجی و نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون کارورزان 84/1±3/9 و میانگین و انحراف معیار نمرات پس آزمون کارورزان 94/1±73/13 تفاوت معنی دار (001/0>P) داشته است. در همه موارد نمرات پس آزمون به طور معنی داری بالاتر از نمرات پیش آزمون بود. 9/66 درصد از کارورزان از دوره طب اورژانس، رضایت خوب تا عالی داشتند.
نتیجهگیری: آموزشهای تئوری و عملی در بخش اورژانس بر آمادگی بالینی کارورزان تأثیر داشته است و اکثریت کارورزان از آموزشهای این بخش رضایت داشتند. |
|
واژههای کلیدی: طب اورژانس، کارورز، ارزیابی، رضایتمندی، آمادگی بالینی |
|
متن کامل [PDF 642 kb]
(664 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/7/1 | ویرایش نهایی: 1398/2/7 | انتشار: 1396/9/24
|
|
|
|