زمینه و هدف: آموزش دانشجویان پزشکی در رابطه با مدیریت بیماران اورژانس و چگونگی عملکرد آنان در شرایط مختلف اورژانس اهمیت حیاتی دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی تاثیر آموزشهای بخش طب اورژانس در ارتقاء آمادگی بالینی و رضایت کارورزان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال1394 انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-مقایسه ای بود که ۵۶ نفر از کارورزان پزشکی در دوره یک ماهه طب اورژانس در مرکز آموزش و درمانی آیتالله موسوی مورد بررسی قرار گرفتند. کارورزان در این دوره یک ماهه در کلاسهای نظری و کارورزی در بخشهای اورژانس حضور پیدا کردند. آمادگی بالینی و رضایت آنها از کارورزی قبل و بعد از دوره با ابزارهای یکسان مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج حاصله باهم مقایسه شد. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط سه نفر از متخصصان طب اورژانس دانشگاه انجام گردید و برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید که حدود 82 درصد بدست آمد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T زوجی و نرم افزار آماری SPSS ویرایش 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون کارورزان 84/1±3/9 و میانگین و انحراف معیار نمرات پس آزمون کارورزان 94/1±73/13 تفاوت معنی دار (001/0>P) داشته است. در همه موارد نمرات پس آزمون به طور معنی داری بالاتر از نمرات پیش آزمون بود. 9/66 درصد از کارورزان از دوره طب اورژانس، رضایت خوب تا عالی داشتند. نتیجهگیری: آموزشهای تئوری و عملی در بخش اورژانس بر آمادگی بالینی کارورزان تأثیر داشته است و اکثریت کارورزان از آموزشهای این بخش رضایت داشتند.
gharjani N, molaie H, fallah R, mashhadi zadeh B, khalrghi khorrami A. Clinical Preparedness and Satisfaction of Medical Interns in the Emergency Department of Ayatollah Mousavi teaching hospital of Zanjan University of Medical Sciences, 2015. IJEC 2017; 1 (3) :59-65 URL: http://ijec.ir/article-1-57-fa.html
گرجانی نیره، مولایی هوشیار، فلاح رمضان، مشهدی زاده بهاره، خالقی خرمی علیرضا. آمادگی بالینی و رضایت کارورزان پزشکی بخش اورژانس مرکز آموزش و درمانی آیتالله موسوی دانشگاه علوم پزشکی زنجان،1394
. نشریه ایرانی مراقبت اورژانس. 1396; 1 (3) :59-65